Persbericht aanpassingen dierenwelzijn, 31 oktober 2017

Persbericht aanpassingen dierenwelzijn

Sinds het intrekken van de noodzakelijke erkenning voor de uitbating van dierenpark, intussen 21 dagen geleden, werkt de Olmense Zoo hard aan het verzekeren van een duurzame toekomst. Op het vlak van dierenwelzijn wil de nieuwe directie van de zoo de lat hoger leggen: stap voor stap willen ze de Olmense Zoo omvormen tot een modeldierentuin.

Mede aan de hand van onderstaande aanpassingen hoopt de directie van de zoo opnieuw een positieve structurele samenwerking op te bouwen met de Vlaamse Dienst voor Dierenwelzijn.

1 De rechtspersoonlijkheid van de Olmense Zoo werd ondergebracht van een bvba naar een vzw-structuur, met een nieuw bestuur.

2 Het management van de Olmense Zoo werd overgedragen aan de kinderen Els en Wim Verheyen, tezamen met Koen Van Rompaey, voorzitter van de VZW Olmense Zoo.

Karel Verheyen, die de dierentuin gedurende 22 jaar gestalte gaf en uitbouwde, zet een stapje opzij. We willen onze dank uitspreken aan Karel Verheyen voor zijn enthousiasme, gedrevenheid en de liefde voor dieren die hij ons en de honderdduizenden bezoekers van onze dierentuin wist bij te brengen.

3 Er wordt een adviesraad opgericht. Die zal het bestuur begeleiden in belangrijke vragen als ethiek, dierenwelzijn en de opvoedkundige rol als dierentuin (educatie).

4 We voorzien een gebalanceerde collectieplanning met kweekprogramma’s en geboorteplanning. Ook op lange termijn wordt afgewogen voor welke dieren er plaats is in het park of waar we een rol kunnen spelen bij kweekprogramma’s.

5 We verkennen de voorwaarden voor toetreding tot EAZA (European Association of Zoo’s and Aquaria). Deze overkoepelende organisatie van professionele dierentuinen coördineert kweekprogramma’s en voert een strikt beleid op het vlak van ethiek, opvoeding, veiligheid en dierenwelzijn.

6 De 61 inhoudelijke verbeterpunten uit het laatste PV vanwege het Vlaams Ministerie voor Dierenwelzijn, werden één voor één aangepakt.
Inspecteurs brachten een nieuw bezoek aan onze zoo. We kregen de kans om onze aanpassingen te tonen en te duiden, en we kijken uit naar hun oordeel.

7 Gisteren verstuurden we de officiële aanvraag voor het verkrijgen van een nieuwe vergunning tot het uitbaten van een dierentuin. Als we het gestelde vertrouwen kunnen vernieuwen, zijn we overtuigd dat we de Olmense Zoo en de duizend prachtige dieren die haar bevolken een duurzame toekomst te verzekeren.

De directie en het personeel van de Olmense Zoo willen hun uitdrukkelijke dank richten tot de honderden fans die tijdens de voorbije weken hun medeleven uitdrukten, petities organiseerden en ook materieel hebben bijgedragen voor de verzorging van onze dieren.

Hun steun en vertrouwen in deze moeilijke weken was hartverwarmend, en belangrijk voor ons voortbestaan.

Terug naar overzicht Delen
Menu openen